O mostach kolejowych

Pierwszymi mostami kolejowymi na świecie były obiekty zlokalizowane w ciągu pierwszej linii kolejowej w historii, łączącej Stockton z Darlington, po której pociągi zaczęły kursować w 1825 roku. Na ziemiach polskich najstarszymi mostami kolejowymi są te zbudowane przez władze pruskie w XIX wieku, jak choćby most przez Bóbr w Bolesławcu. W granicach Sieradza znajdują się cztery mosty kolejowe, zgodnie z kilometrażem linii są to:

Most nad Wartą (belkowy, kratownicowy, 273,8 m)

Most nad Mesznikiem (belkowy, blachownicowy, 9 m)

Most nad Brzozową (płytowy, 4 m)

Most nad Myją (belkowy, blachownicowy, 23 m)

Dodatkowo można wyróżnić jeszcze wiadukt kolejowy nad ul. Uniejowską:

Wiadukt nad ul. Uniejowską (belkowy, 9 m)

Jak widać, spośród powyższych można wyróżnić trzy różne rodzaje konstrukcji dźwigarów głównych, w szczególności:
- kratownicowe - stanowią około 10% wszystkich mostów kolejowych. Taki rodzaj dźwigarów nadaje mostom charakterystyczny wygląd i przyczynia się do zmniejszenia ciężaru i mniejszego zużycia materiału konstrukcyjnego. Kratownice stanowią dźwigary główne najbardziej spektakularnych mostów kolejowych w Polsce.
- blachownicowe - takie mosty to niemal 30% mostów kolejowych. Najprostsze stalowe konstrukcje mostowe buduje się jako dwudźwigarowe, stosując dźwigary o przekroju dwuteowym. Oba sieradzkie mosty tego typu mają ustrój nośny belkowy jednoprzęsłowy.
- płytowe (betonowe monolityczne), które stanowią ponad 20% populacji. Sieradzki przedstawiciel tego gatunku jest bardzo krótkim mostem o wyjątkowo prostej budowie.

W mostach kolejowych stosuje się dwa rozwiązania pomostu:
- pomost otwarty - to taki, który nie posiada płyty pomostowej, a szyny kolejowe oparte są na mostownicach (drewnianych belkach, zastępujących podkłady kolejowe), albo bezpośrednio na belkach pomostu lub dźwigarach głównych. Taki typ pomostu zastosowano na większości mostów w Sieradzu.
- pomost zamknięty - w tym rozwiązaniu tor ułożony jest na warstwie tłucznia, tak jak na szlaku, a ten znajduje się na płycie pomostowej. Jedynym przykładem jest mostek nad Brzozową.

Omawiając temat mostów kolejowych należy koniecznie wspomnieć o odbojnicach. Odbojnica to dodatkowy element toru, który montuje się na mostach i wiaduktach, by w przypadku wykolejenia taboru zablokować jego ruch poprzeczny w obrębie konstrukcji, co mogłoby w najgorszym razie doprowadzić do spadnięcia pojazdu z mostu i poważnej katastrofy. 
Odbojnice wykonuje się z szyn staroużytecznych lub kątowników, układając je równolegle do szyn tocznych po ich wewnętrznej stronie. Koło, które w wyniku wykolejenia taboru zjeżdża z główki szyny, zostaje zatrzymane przez odbojnicę, co zapobiega poruszaniu się wykolejonego pojazdu w sposób niekontrolowany i w efekcie nie dopuszcza do poważnego uszkodzenia pojazdu, konstrukcji mostu lub wiaduktu oraz (najpoważniejszego w skutkach) upadku taboru z wysokości.

Szczegół odbojnicy mostu na Warcie

Odbojnice na moście nad Mesznikiem

Zabezpieczenia na moście nad Myją

Źródła: