Tarcze manewrowe i zaporowa

Wśród zachowanych na stacji w Sieradzu mechanicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym można wyróżnić tarcze manewrowe i tarczę zaporową. Zarówno jedne jak i drugie urządzenia mają za zadanie dozwolenie lub zabronienie jazdy, jednak sygnały na tarczach manewrowych odnoszą się jedynie do manewrów, zaś sygnały zamknięcia toru nadawane przez tarcze zaporowe obowiązują dla jazd manewrowych i pociągowych.

Tarcza manewrowa kształtowa może podawać dwa sygnały (dla pory dziennej i nocnej):


M 1 - Jazda manewrowa zabroniona
M 2 - Jazda manewrowa dozwolona

Tylko czym właściwie jest jazda manewrowa? Zgodnie z definicją są to wszystkie zamierzone ruchy pojazdów kolejowych oraz związane z nimi czynności na torach, z wyjątkiem wjazdu, wyjazdu i przejazdu pociągów. Wynika z tego, że manewry to wszelkie przejazdy, mające na celu przemieszczanie wagonów i pojazdów kolejowych lub rozrządzanie i zestawianie składów, a nie będące przejazdami pociągowymi.

Tarcza Tm1 przy semaforze F

Zbliżenie na ruchomy element tarczy

Tarcza zaporowa także podaje dwa sygnały (takie same w porze dziennej i nocnej):


Z 1 - Stój!
Z 2 - Jazda dozwolona
Z tyłu tarcza zaporowa wyposażona jest w dwa punkty świetlne, których położenie w poziomie lub ukośne wskazuje jaki sygnał jest aktualnie wyświetlany na tarczy.

Tarcza zaporowa Tz1

Tylna część głowicy informuje o nadawanym sygnale Z 1

Źródła: