Stacja Sieradz jest stacją pośrednią, położoną w km 59,435 linii kolejowej numer 14 na odcinku Zduńska Wola - Ostrów Wielkopolski. Linia jest na tym odcinku dwutorowa, w całości zelektryfikowana i posiada kategorię 1. Podstawą podziału linii na kategorie jest maksymalna prędkość pociągów pasażerskich i towarowych, a także roczne obciążenie przewozami. Wcześniej o kategorii linii decydowały również dopuszczalne naciski osi pojazdu kolejowego, natomiast przestały one obowiązywać wraz ze zmianą Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.
Według Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1 (R-1) stacja to posterunek zapowiadawczy, w obrębie którego, oprócz toru głównego zasadniczego, znajduje się co najmniej jeden tor główny dodatkowy, a pociągi mogą rozpoczynać i kończyć jazdę, krzyżować się i wyprzedzać oraz zmieniać skład lub kierunek jazdy. Gwoli wyjaśnienia, tory główne zasadnicze to takie, które stanowią przedłużenie torów szlakowych, zaś tory główne dodatkowe to pozostałe tory przystosowane do jazd pociągowych. Zasadę podziału na tory główne zasadnicze i dodatkowe tłumaczy poniższy schemat przykładowej stacji kolejowej:
|
Tory 1 i 2 to tory główne zasadnicze Tory 3 i 4 to tory główne dodatkowe |
Numeracja torów stacyjnych odbywa się zgodnie z zasadami instrukcji Ir-1 (R-1). Torem pierwszym (nr 1) na stacji jest przedłużenie toru szlakowego nr 1 czyli toru prawego, patrząc zgodnie z kilometrażem linii. Torem drugim jest tor stanowiący przedłużenie toru szlakowego 2. Pozostałe tory numeruje się kolejno liczbami nieparzystymi (po stronie toru pierwszego) lub parzystymi (po stronie toru drugiego). I tak, patrząc z perspektywy pasażera wychodzącego z sieradzkiego dworca, jedyny tor przy peronie 1 nosi numer 4, a tory przy peronie 2 mają numery 2 i 1 - kolejność wydaje się całkowicie nieracjonalna. Tymczasem rozwiązanie jest takie samo jak zastosowane na schemacie wyżej, wszystkie tory po prawo mają numery nieparzyste, a wszystkie na lewo - parzyste, co stanowi dodatkowe ułatwienie dla pracowników, a ponadto upraszcza numerację nowych torów przy rozbudowie stacji.
Stacja wyposażona jest w sygnalizatory kształtowe i świetlne, obsługiwane z dwóch nastawni Sr i Sr1. Ruch pasażerski odbywa się z wykorzystaniem peronu wyspowego między torami 1 i 2 oraz peronu jednokrawędziowego, który został zmodernizowany w celu usprawnienia przewozów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Część towarowa stacji znajduje się po jej zachodniej stronie, jej elementy są stopniowo likwidowane. Plac ładunkowy, do którego prowadzi tor numer 14 do niedawna wyposażony był w suwnice, które zdemontowano w 2012 roku.
|
Suwnice przed demontażem |
|
Budynek dworca przed remontem |
|
Odnowiona elewacja budynku |
|
Wnętrze po remoncie |
Źródła: