Wskaźniki ogólnoeksploatacyjne



Wskaźniki kolejowe dzielą się na trzy podstawowe grupy:
- wskaźniki zwrotnicowe (informujące o ułożeniu zwrotnicy i wskazujące kierunek jazdy)
- wskaźniki dotyczące sieci trakcyjnej (występują na liniach zelektryfikowanych)
- wskaźniki ogólnoeksploatacyjne - przekazują inne informacje związane z ruchem pociągów, manewrami, bezpieczeństwem pracowników kolejowych i osób trzecich, a nie zawarte w sygnałach.
Jeśli przepisy szczegółowe nie stanowią inaczej, to wskaźniki ustawia się bezpośrednio obok toru, do którego się odnoszą, przy czym na stacjach, szlakach jednotorowych i torach nieskrajnych szlaku wielotorowego - po prawej stronie toru (patrząc w kierunku jazdy), na szlakach dwutorowych i na torach skrajnych szlaków wielotorowych - po zewnętrznej stronie toru. Na terenie Sieradza można spotkać kilku przedstawicieli grupy wskaźników ogólnoeksploatacyjnych.

W 1 - wskaźnik usytuowania. Oznacza miejsce ustawienia tarczy ostrzegawczej.


W 4 - wskaźnik zatrzymania. Oznacza się nim miejsce zatrzymania czoła pociągu, to znaczy informuje on maszynistę, do którego miejsca może dojechać, aby ruch podróżnych nie był utrudniony. Używany na stacjach i przystankach osobowych.


W 5 - wskaźnik przetaczania. Oznacza miejsce, do którego dozwolone jest przetaczanie (za wskaźnikiem dozwolone jest ono tylko za zgodą dyżurnego ruchu). Wskaźnik ustawia się przed semaforem wjazdowym w odległości przynajmniej 100 m patrząc w kierunku szlaku, aby odpowiednio zabezpieczyć zarówno manewrujący tabor jak i pociągi przybywające ze szlaku.


W 6 - wskaźnik ostrzegania. Ustawiany jest w miejscach potencjalnie niebezpiecznych. Widząc taki wskaźnik, maszynista powinien dać sygnał Rp1 "Baczność".


W 6a - wskaźnik ostrzegania. Jest uszczegółowieniem wskaźnika W 6, ustawia się go przed przejściami w poziomie szyn i przejazdami kolejowymi.


W 8 - wskaźnik ograniczenia prędkości. Oznacza, że należy zmniejszyć prędkość jazdy do wartości określonej na znaku. Na wskaźniku wartość dozwolonej prędkości podana jest w dziesiątkach kilometrów na godzinę, natomiast wskaźnik bez liczby oznacza prędkość 20 km/h.


W 9 - wskaźnik odcinka ograniczonej prędkości. Ustawiany za wskaźnikiem W 8 informuje o początku lub końcu (zależnie od zwrotu wierzchołka kąta) odcinka ograniczonej prędkości.


W 11 - wskaźnik uprzedzający. Oznacza, że za wskaźnikiem znajduje się tarcza ostrzegawcza semafora wjazdowego lub odstępowego albo sam semafor, przy czym przed tarczą ostrzegawczą umieszcza się trzy wskaźniki, zaś przed semaforem - cztery. Wskaźnik umieszcza się wtedy, gdy sygnały na tarczy (albo semaforze) mogą nie być widoczne w sposób ciągły z wymaganej odległości. Wskaźnik z trzema pasami stawia się w odległości 300 m od tarczy, z dwoma - 200 m od tarczy, a z jednym pasem - 100 m od tarczy ostrzegawczej.



W 13 - wskaźnik torowy. Oznacza, że należy podnieść noże i zamknąć skrzydła pługa odśnieżnego oraz zachować szczególną ostrożność przy pracy podbijarek, oczyszczarek tłucznia i innych maszyn torowych. Innymi słowy, po prostu oznacza, że coś jest w torze, umieszcza się go przed przejazdami kolejowymi, mostami, rozjazdami i w sąsiedztwie czujników torowych.


W 16 - wskaźnik przystanku osobowego. Białą tablicę z trzema czarnymi pasami umieszcza się przed przystankami osobowymi, na których nie ma semaforów w odległości drogi hamowania pociągów na danym szlaku od wskaźnika W 4. Ma za zadanie poinformować maszynistę, że czeka go zatrzymanie na przystanku osobowym.


W 17 - wskaźnik ukresu. Oznacza miejsce przy zbiegających się torach, do którego wolno zająć tor taborem kolejowym. Mówiąc prościej, jest to najdalszy punkt, do którego może dojechać tabor na jednym torze rozjazdu, żeby nie kolidować z taborem przejeżdżającym po drugim torze tego rozjazdu. Wskaźniki ukresu zwykle wykonywało się z kawałka niepotrzebnej szyny lub innego sztywnego elementu, malując go w zalecany przez instrukcję biało-czerwony wzór.


W 24 - wskaźnik kierunku przeciwnego. Wykonywany w postaci matowobiałej kresy świetlnej wznoszącej się od prawa na lewo. Oznacza wyjazd na tor szlaku dwutorowego lub wielotorowego w kierunku przeciwnym do zasadniczego. Wskaźnik włącza się jednocześnie z sygnałem zezwalającym na jazdę i informuje, że wyjazd odbędzie się na tor niewłaściwy.


W 27a - wskaźnik zmiany prędkości. Oznacza miejsce, od którego obowiązuje największa dozwolona prędkość określona na wskaźniku. Prędkość wyraża się w dziesiątkach kilometrów na godzinę, czyli gdy na wskaźniku umieszczono liczbę 12, dozwolona prędkość wynosi 120 km/h.


W 31 - wskaźnik kasowania. Wskaźnik umieszcza się na sygnalizatorach, które są nieczynne (nie oddane do użytku albo unieważnione). Przekazuje maszyniście informację, że sygnał na sygnalizatorze nie obowiązuje.


W 32 - wskaźnik czoła pociągu. Wskaźnik oznacza miejsce zatrzymania czoła pociągu o długości, którą określa liczba na wskaźniku. Wskaźnik stosuje się na stacjach i przystankach osobowych aby zapewnić najdogodniejszą obsługę podróżnych. Przykładowo, wskaźnik z liczbą 150 oznacza najkorzystniejsze miejsce zatrzymania czoła pociągu 150-metrowego.



Zaleca się, żeby wskaźniki w postaci tablic (czyli niepodświetlane) wykonywano z materiałów odblaskowych, ponieważ z reguły nie oświetla się ich w porze nocnej dodatkowym światłem (chyba, że szczegółowe przepisy stanowią inaczej). Niektóre ze wskaźników wykonuje się jako świetlne, co zapewnia ich lepszą widoczność w nocy.

Źródła: