Sygnalizacja kształtowa to starszy sposób podawania sygnałów kolejowych, wywodzący się z początków historii transportu kolejowego. Obecnie na szeroką skalę stosuje się sygnalizatory świetlne, trwalsze i bardziej korzystne w eksploatacji. Semafory i tarcze kształtowe sukcesywnie zastępuje się nowymi, dlatego udział sygnalizacji kształtowej w ogólnej liczbie urządzeń sterowania ruchem kolejowym stopniowo zmniejsza się. Na stacji kolejowej w Sieradzu rozpoczął się w 2017 r. proces wymiany semaforów kształtowych na świetlne.
Ramiona semafora kształtowego służą do podawania sygnałów dziennych, od strony przedniej malowane są na kolor biały z czerwoną obwódką, od strony tylnej - biały z czarną obwódką. Kolory ramienia i obwódki mogą zostać odwrócone, jeśli wymagają tego warunki widoczności. Ramiona umieszcza się na wysokim słupie, aby zapewnić widoczność sygnałów podawanych przez urządzenie. Do podawania sygnałów nocnych służą latarnie i przesłony z kolorowymi szkłami.
Semafor kształtowy, przez odpowiednie ułożenie ramion (w porze dziennej) lub kolory świateł (w porze nocnej), podaje trzy zasadnicze sygnały:
 |
Sr 1 - "Stój!" |
 |
Sr 2 - "Wolna droga" |
 |
Sr 3 - "Wolna droga, ze zmniejszoną prędkością" |
Nastawnia w Sieradzu obsługiwała łącznie 9 kształtowych semaforów wyjazdowych (w tym dwa jednoramienne: D oraz G) oraz dwa semafory wjazdowe, po jednym z każdego kierunku.
 |
Semafory wyjazdowe w kierunku Zduńskiej Woli |
 |
Semafor wyjazdowy E |
 |
Szczegół konstrukcji - semafor wjazdowy od wschodu |
 |
Wskaźnik W24 na semaforze E |
 |
Sygnał zezwalający na semaforze D i wyjazd pociągu |
 |
Semafor wjazdowy A po demontażu |
Źródła: