Semafory kształtowe na stacji Sieradz

Sygnalizacja kształtowa to starszy sposób podawania sygnałów kolejowych, wywodzący się z początków historii transportu kolejowego. Obecnie na szeroką skalę stosuje się sygnalizatory świetlne, trwalsze i bardziej korzystne w eksploatacji. Semafory i tarcze kształtowe sukcesywnie zastępuje się nowymi, dlatego udział sygnalizacji kształtowej w ogólnej liczbie urządzeń sterowania ruchem kolejowym stopniowo zmniejsza się. Na stacji kolejowej w Sieradzu rozpoczął się w 2017 r. proces wymiany semaforów kształtowych na świetlne.
Ramiona semafora kształtowego służą do podawania sygnałów dziennych, od strony przedniej malowane są na kolor biały z czerwoną obwódką, od strony tylnej - biały z czarną obwódką. Kolory ramienia i obwódki mogą zostać odwrócone, jeśli wymagają tego warunki widoczności. Ramiona umieszcza się na wysokim słupie, aby zapewnić widoczność sygnałów podawanych przez urządzenie. Do podawania sygnałów nocnych służą latarnie i przesłony z kolorowymi szkłami.

Semafor kształtowy, przez odpowiednie ułożenie ramion (w porze dziennej) lub kolory świateł (w porze nocnej), podaje trzy zasadnicze sygnały:

Sr 1 - "Stój!"

Sr 2 - "Wolna droga"

Sr 3 - "Wolna droga, ze zmniejszoną prędkością"

Nastawnia w Sieradzu obsługiwała łącznie 9 kształtowych semaforów wyjazdowych (w tym dwa jednoramienne: D oraz G) oraz dwa semafory wjazdowe, po jednym z każdego kierunku. 

Semafory wyjazdowe w kierunku Zduńskiej Woli

Semafor wyjazdowy E

Szczegół konstrukcji - semafor wjazdowy od wschodu

Wskaźnik W24 na semaforze E

Sygnał zezwalający na semaforze D i wyjazd pociągu

Semafor wjazdowy A po demontażu

Źródła: