Tarcze ostrzegawcze

Tarcza ostrzegawcza to urządzenie sterowania ruchem kolejowym, przeznaczone do przekazywania informacji o sygnale na semaforze, do którego się odnosi. Zadaniem tarczy jest uprzedzenie maszynisty o sygnale wskazywanym przez semafor, by w razie konieczności zatrzymania pojazdu, był w stanie dokonać tej czynności przed minięciem tego semafora. Tarcze ustawia się w odpowiedniej odległości przed semaforem i oznacza wskaźnikiem W 1. Urządzenia mogą być mechaniczne (kształtowe) lub świetlne, w Sieradzu występują obie formy. Semafory wjazdowe A i K są poprzedzone tarczami ToA i ToK, zaś jednoramienne semafory wyjazdowe D i G mają tarcze ostrzegawcze ToD i ToG. Do czerwca 2017 roku tarcze ToD i ToG były jeszcze kształtowe, dwustawne.

Budowa kształtowej tarczy ostrzegawczej dwustawnej umożliwia pokazanie dwóch sygnałów (różnych dla pory dziennej i nocnej):

Wskazania tarczy kształtowej dwustawnej

Od 1 - Semafor wskazuje sygnał "Stój!"
Od 2 - Semafor wskazuje sygnał zezwalający na jazdę

Tarcza kształtowa ToG i semafor wjazdowy A

Zbliżenie na mechanizm tarczy

Tarcze ostrzegawcze świetlne są w stanie nadawać następujące sygnały:

Sygnały nadawane przez tarcze ostrzegawcze świetlne

Os 1 - Semafor wskazuje sygnał "Stój!"
Os 2 - Semafor wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z największą dozwoloną prędkością
Os 3 - Semafor wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością nie przekraczającą 100 km/h
Os 4 - Semafor wskazuje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością zmniejszoną do 40 lub 60 km/h
Oczywiście, mimo wyposażenia w odpowiednie komory świetlne, nie każda tarcza musi wyświetlać wszystkie z wymienionych sygnałów.

Tarcza świetlna ToK przed semaforem K

Usytuowanie tarczy ToA tuż przed mostem kolejowym nad Wartą

Sygnał Os1 na tarczy ToA

Tarcza świetlna ToD widziana z przejazdu na ul. Zachodniej

Źródła: