Semafory świetlne na stacji Sieradz

W 2017 roku w Sieradzu pojawiły się pierwsze semafory świetlne, w czerwcu tego samego roku uruchomiono świetlne semafory wjazdowe i wyjazdowe od strony Zduńskiej Woli, jednocześnie wyłączając z użytkowania odpowiadające im semafory kształtowe. Semafory świetlne to nowoczesniejsze urządzenia sterowania ruchem, bardziej niezawodne i prostsze w utrzymaniu, nic więc dziwnego, że zastępują przestarzałe urządzenia kształtowe. Zasada działania semafora świetlnego polega na przekazywaniu informacji o dopuszczalnej prędkości poprzez odpowiedni układ kolorowych świateł. Zastosowanie kilku komór świetlnych umożliwia nadanie stosunkowo dużej ilości kombinacji świateł, a więc i dużej ilości niezależnych sygnałów. Sygnalizację opracowano tak, aby poza prędkością przy semaforze maszynista mógł otrzymać także informację o prędkości przy kolejnym semaforze, a możliwość złożoności podawanych sygnałów wynika z liczby komór semafora, która wynosi od 1 do 6, przy czym standardowo spotyka się semafory cztero- i pięciokomorowe. W Polskich semaforach stosuje się latarnie o kolorach: zielonym (zwykle umieszczona najwyżej), pomarańczowym (zwykle po dwie), czerwonym (standardowo jedna komora środkowa) i białym (umieszczona na dole). Maszty semaforów półsamoczynnych i niesamoczynnych maluje się w czerwono-białe pasy, natomiast samoczynnych - na biało.

Semafory wyjazdowe w kierunku Zduńskiej Woli

Sygnały nadawane przez semafory świetlne mogą informować nie tylko o prędkości przy semaforze, który nadaje sygnał, ale i następnym. Ponadto zastosowanie odpowiednich kombinacji świateł (ciągłych lub migających) i pasów świetlnych umożliwia zróżnicowanie zmniejszonej prędkości na 40 km/h, 60 km/h i 100 km/h. Pasy świetlne to dodatkowa informacja na temat prędkości przy mijanym semaforze (w Sieradzu takie rozwiązanie nie zostało zastosowane), dzięki pasom świetlnym prędkość nie musi być ograniczona tylko do 40 km/h, ale również do 60 km/h lub nawet 100 km/h, jeśli pozwala na to infrastruktura. Ogólnie sposób odczytywania sygnałów z semafora można opisać w następujący sposób:
- górne komory (najczęściej zielona i pomarańczowa) podają informację na temat prędkości obowiązującej przy następnym semaforze, przy czym może ona być maksymalna, wynosić 100 km/h, wynosić 40 lub 60 km/h albo semafor może zakazywać jazdy.
- dolne komory wskazują prędkość przy mijanym semaforze lub (gdy świeci się światło czerwone) zabraniają jazdy.
Możliwości łączenia sygnałów zostały zestawione w tabeli poniżej.

źródło: "Semafor" na wikipedia.org

Dzięki zastosowaniu semaforów świetlnych ruch kolejowy może odbywać się szybciej i płynniej, wynika to z faktu, że liczba możliwych komunikatów dla maszynisty jest większa. Oczywiście nie każdy semafor musi być wyposażony w komplet komór do podawania wszystkich sygnałów. Czasami układ torowy jest taki, że niektóre sygnały są niedopuszczalne lub niepotrzebne - wtedy rezygnuje się z poszczególnych świateł, które i tak nie byłyby nigdy wykorzystane. W Sieradzu zastosowano semafory wjazdowe pięciokomorowe i wyjazdowe czterokomorowe dla każdego toru.

Semafory wyjazdowe L i B

Głowica semafora C i nowy elektroniczny wskaźnik W 24

Źródła: